Van-e különbség egy Virtuális túra és egy 3D túra között, és ha igen mi? 

 

Amikor először elkezdtük promótálni 3D bemutatóinkat, megdöbbenve tapasztaltuk, hogy bármilyen potenciális ügyfelet kerestünk fel a 90 %-uknak az volt az első reakciója, hogy hallott ő már erről, nem kell neki még egyszer bemutatni.

Ezt azért furcsálltuk, mert ez a technológia még alig pár éve került be a köztudatba a tengerentúlon, itthon pedig hosszas kutatás eredményeként összesen 1 céget találtunk, aki ugyanezzel az eszközzel dolgozik jelenleg. Ellenben szintén feltűnt, hogy az elmúlt másfél évben a virtuális valóság előtörésének köszönhetően gombamód szaporodtak meg a mindenféle virtuális túrát és gömbanorámákat kínáló vállalkozások.

Ekkor összeállt a kép…

Úgy tűnik minden vizuális marketing eszköz ami előtt ott van az, hogy “virtuális”, vagy “3D” az átlag felhasználó szempontjából egy és ugyanaz. Pedig felhasználási lehetőségek és minőség szempontjából óriási különbség van az egyszerű 2D-s gömbpanorámák összefűzéséből készült virtuális túra, és egy infravörös lézerszkenneléssel leképzett 3D-s túra között.

Öntsünk tehát tiszta vizet a pohárba és vegyük sorra mi a különbség a 2 platform között.

 

3D/VR túra elkészítési módszere és funkciói

 

Innovatív szkennelési módszer

A 3D túra kifejlesztőinek elsődleges célja az lehetett, hogy a befotózás, azaz a szkennelés folyamata a lehető leggyorsabban és legegyszerűbben elvégezhető legyen. A folyamat megkezdéséhez a 3D-s kamerát különböző, egyenletes távolságban lévő pontokon helyezik el a felmérni kívánt területen. A kamerához kifejlesztett applikáció segítségével az előbb említett pontokon megtörténik a terület szkennelése. Ilyenkor a kamera automatikusan elkezd forogni az állványon, így mindig 100%-ban stabil képek készülnek.

A befotózás eredménye egy “textúra háló” lesz, ezeket a hálókat dolgozza fel egy szoftver és készíti el a 3D bemutatót. Mivel előre felmért adatok összeillesztéséről van szó, egy bemutató nagyon gyorsan el tud készülni. Itt csak saját példával tudok élni,  mi a VRgo-nál  48 órás átfutási idővel dolgozunk a helyszíni befotózás végétől számítva.

 

A “textúra háló”

A 3D túra egy úgynevezett textúra hálót készít, kamera által összegyűjtött térbeli adatokból, a speciálisan a túrához kifejlesztett szoftver segítségével. Ez a háló pontos adatokat tartalmaz az adott térben elhelyezkedő tárgyakról, illetve azok egymástól való távolságától. A beérkező fény alapján a kamera felülbírálja a textúrák színét is. Tulajdonképpen ez a háló az, amiben a 2D-s fényképeket elhelyezi a szoftver a képek minőségének romlása nélkül. Ennek a fejlesztésnek köszönhető továbbá az is, hogy a túra alapján cm-re pontos mérések is végezhetők a helyszínről.

 

Babaház funkció

Virtuális túra vs 3D túraA felhasználók megtekinthetik a fotografikus alaprajzot (Floorplan), illetve a 3D-s babaház modellt is (Dollhouse). Egy ilyen modell alapján könnyedén átláthatják a felmért ingatlan elrendezését, mielőtt még belemerülnének a tényleges túrába.

 

Alaprajz funkció

Túráinkból sematikus alaprajz igényelhető

A sematikus alaprajz szintén egy nagyon hasznos plusz hozadéka a 3D túrának. Ez alapján gyerekjáték fekete-fehér hivatalos alaprajzot készíteni az adott ingatlanról.

 

Vezetett túra

Ha nem akar az ember manuálisan végigbarangolni a túrán, használhatja a vezetett túra funkciót, elég csak egyszer megnyomni a lejátszást és egy teljesen automatikus körbevezetésben lesz része. Ilyenkor szintén minden létező szemszögből megvizsgálhatjuk a felmért területet, ilyenkor még inkább egyértelművé válik, hogy mi az igazi előnye egy ilyen 3D túrának. A vezetés végén, vagy közben lehetősége van a felhasználónak az egyszerű 2D-s képek között is szemezgetni.  

 

SzövegbuborékokVirtuális túra vs 3D túra

A túra még interaktívabbá tehető szövegbuborékok beszúrásával. Az adott tárgyról, vagy területről írhatunk plusz információt, és linkeket is helyezhetünk el benne. Ezenfelül a túra bal felső sarkában fixen elhelyezhető a feltérképezett helyszínről pár alapvető információ, mint cím, név, vagy elérhetőség. Ha pedig az információs gombra kattintunk (szintén a bal felső sarokban), egy részletesebb leírás jelenik meg az adott helyről.

 

360 Virtuális Túra elkészítési módszere és funkciói

 

Ez egy csúcskategóriás virtuális túra egy co-working centerről, ugyanerről a helyszínről megnézhetsz egy fullos verziót ide kattintva, vagy gyorsan összehasonlíthatod az előzővel ezt:

 

 

A legfontosabb folyamat az összefűzés

Virtuális túra vs 3D túra

A fotózás módszertana DSLR géppel. Ha kíváncsi vagy, hogy pontosan, hogyan készül egy gömpanoráma kattints ide.

A 360-as képeket általában egy DSLR fényképezőgéppel több nézőpontból  készítik, vagy a manapság már egyre népszerűbb kompakt 360-as kamerákkal. Minden 360 virtuális túra több, egyenként elkészített fotók összefűzéséből áll össze, amit egy virtuális túra készítő szoftver egy torzított gömbpanorámára illeszt. Az összeillesztett képet ezután egy olyan online szoftverbe kódolják, amely „összehúzza” a torzított képet, és létrehoz egy “virtuális valóság gömböt”. Ebben a gömbben tud körbenézni a felhasználó egérrel vagy az okostelefon mozgatásával. Egy ilyen bemutató elkészítése, még a fotózás után is hosszas utómunkát igényel, így egy 360 virtuális túra elkészítését általában 1-4 hetes átfutási idővel szokták vállalni a helyszín méretétől függően.

 

 

360 túra alaprajz nézete

alaprajzi nézetnél madártávlatból szemlélheti meg a felhasználó a felmért ingatlant. Ebben a módban lehet az alaprajzon belül úgynevezett hotspotok-ra kattintani. Ezek azok a pontok ahonnan a fotós a felvételeket készítette, innen tudja a felhasználó a gömbpanorámákat megnézni, illetve hotspot-ról hotspot-ra tud mozogni a túrán belül.

 

Audiokommentár, és háttérzene

Hanganyag, mint például zene vagy audiokommentár beépíthető egy 360 virtuális túrába, attól függően, hogy milyen szoftvert használ a készítő.  Például egy lakásbemutatónál, vagy egy túristalátványosságnál nagyon hasznos lehet ha audiokommentárt szúrunk be a túránkba.

 

 

Költségek

Most, hogy tisztába tettük az alapvető funkciós különbségeket a két szolgáltatás között, egy eltérést még mindenképpen megemlítenénk, az árképzés folyamatát.

Ez persze nagyban függ az adott vállalkozás üzleti stratégiájától, mégis a tendencia az, hogy a 360 virtuális túrák az elkészült fotók mennyisége alapján szabják meg a túra árát, míg egy 3D túránál inkább a feltérképezendő terület összmérete  a fő szempont az ajánlatadásnál. Magyarországon tapasztalataink alapján 1 db 360-as kép elkészítése a túrához 8-14 000 Ft között mozog. Általában egy gömbpanoráma 1 kisebb helyiséget foglal magában, így mondjuk egy 5 kisebb helyiségből álló túra 40-70 000 Ft-ba kerül. Tehát egy kisebb helyiséghez költséghatékony lehet, de nagyobb terek, vagy bonyolultabb túrák megvalósításához, mint például egy hotel, vagy rendezvényhelyszín már akár a tízszerese is lehet a fentebb említett összegnek, ami már korántsem hangzik olyan jól.

Ezzel szemben a 3D túránál nem az elkészült képek alapján számoljuk a költségeket. A cél, hogy minél részletesebben körbejárható legyen az adott tér, így a néző igazi immerzív VR élményt kap. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy amíg például egy 40 nm-es üzlethelyiséget a 360 virtuális túra 1 képből ábrázol, addig  egy 3D túra 40-50 pozicíóból készül el. 3D bemutatók árszabása, pont a fentebb említett ok miatt inkább négyzetméter alapon számítják, és  kb 700 FT/négyzetméter áron lehet találni, persze ez egy nagyon lesarkított árszabás, nem mindig lehet ezt ilyen egyszerűen megmondani, de összességében leszűrhetjük, hogy a 3D bemutatók egy összetettebb belső terek esetén jóval olcsóbbak, pláne ha a minőséget és a felhasználói élményt is figyelembe vesszük. 

 

Konklúzió

Íme egy összehasonlító videó a kétféle túráról a CLE3D jóvoltából.

 

Összefoglalva tehát, bár a két megoldás elnevezése és felhasználási lehetőségei is nagyon hasonlóak, minőségét, árát és a praktikusságát tekintve óriási különbség van a kettő között. Ha csak egy kis helyiséget (40-50 nm) szeretnénk láthatóvá tenni mondjuk a Google térképen, bátran ajánljuk a gömbpanorámákat. Nem biztos, hogy feltétlenül szebb, vagy gyorsabb eredményt kapunk, de valószínűleg költséghatékonyabb megoldás lesz, mint egy 3D bemutató.

Ha viszont egy nagyobb, impozánsabb épületről van szó, amit esetleg ki szeretnénk adni, vagy egy marketingkampány keretein belül népszerűsíteni akarunk, akkor érdemes megfontolni egy 3D túra készítését. Gyorsan kész van, könnyen beágyazható, utólag fejleszthető, és nem utolsó sorban jobban fenntartja a néző figyelmét, mint bármilyen más vizuális eszköz. 

Virtuális túra vs 3D túra

Összehasonlító táblázat a legnépszerűbb vizuális marketingeszközökről

 

Összehasonlításunk a végéhez ért, remélem sikerült hasznos információval szolgálnom. Ha bármilyen kérdésed felmerült a témával kapcsolatban keress bátran az [email protected] e-mail címen, vagy írd meg kommentben.