3+1 VR megoldás az e-kereskedelem részére
Ugyan az e-kereskedelem éppenhogy csak felfér a dobogóra a játék-és pornó ipar mögött, ha a VR és AR alkalmazásáról van szó, mégis úgy gondoljuk ez az ágazat amit érdemes folyamatosan nyomon követni, hiszen itt látható, hogy ezek a technológiák nem csak izgalmasak és magával ragadóak, hanem komoly hozzáadott értéket is képviselnek a fogyasztók számára.
Persze egy komolyabb VR vagy AR élmény kifejlesztéséhez komoly forrásokra van szükség, így egyelőre csak a nagyobb cégek háza tájáról láthattunk komoly kezdeményezéseket, mint például az Amazon, vagy épp az Audi.
De mit tehetnek azok akik mögött nem áll egy óriási fejlesztőcsapat?
Szerencsére költséghatékony VR megoldások is léteznek. Mutatunk pár példát:
Sketchfab
Ez a leghasznosabb megoldás. Sketchfab tulajdonképpen a 3D modellek youtube-ja. Feltölthetsz modelleket, beágyazhatod őket a honlapodba, és természetesen mindegyik VR kompatibilis.
Annyi hátránya van ennek a platformnak, hogy ezek csak passzív modellek, tehát nem tud a felhasználó vele interakcióba lépni. Ettől eltekintve messze a legegyszerűbb megoldás, ha egy kis virtuális valóságot csempésznél az márkádba.
Költség: 100%-ban ingyenes
Eredmény: Beágyazható VR élmény
A frame
Röviden az A-Frame a Mozzila kísérlete arra, hogy beépítse a virtuális valóságot a keresőbe. A VR élmények így könnyedén megoszthatóak lesznek és elérhetőek mindenki számára.
A legjobb az egészben, hogy abszolút web bázisú, tehát a felhasználónak semmit sem kell hozzá telepítenie. Csak a jó öreg URL, amit nem mellesleg bármilyen VR eszközzel is könnyedén megnyithatsz. Ha rendelkezel alapvető HTML ismeretekkel, könnyedén kreálhatsz a platformon belül különböző animációkat, vagy interakciókat.
Költség: 100%-ban ingyenes
Eredmény: Közvetlen URL vagy beágyazható VR élmény
360-as tartalom
Ez egy nagyon szerteágazó terület, a legtöbb ilyen tartalom viszont nem igazi 3D-s leképzés. 360-as tartalmak alatt általában gömbpanorámákat értünk, ahol körülnézhetünk, de nem léphetünk interakcióba a környezetünkkel és nem is igazán tudunk szabadon mozogni benne. Ilyen tartalmak előállításához, a legegyszerűbb ha 360° kamerákat használunk, majd az ezzel készített képeket egy választott szoftverrel összefűzzük.
Biztosan mindenki találkozott már ilyen videókkal Youtube-on, vagy hasonló gömbpanorámákkal Facebook-on, de ezeken kívűl is van még számos platform, ahol ilyen tartalmakat készíthetünk és oszthatunk meg. A két legmegbízhatóbb szerintünk a Google VR view alkalmazása és a Roundme, ha épületekről készült virtuális túrát szeretnénk csinálni. Mostanra már több tucatnyi hasonló alkalmazás van, érdemes rákeresni, ha ilyesfajta kutatómunkába kezdenél mindenképpen írd meg a tapasztalataidat, nagyon kíváncsiak vagyunk rá.
Költség: Egy gömbpanoráma elkészítése átlagosan 10 000 Ft-ba kerül. Ha túrát szeretnénk készíteni a képekből, számos ingyenesen használható szoftvert találunk.
Eredmény: Közvetlen URL link, vagy beágyazható VR élmény
3D leképzések
Ha nincs semmilyen programozói tapasztalatod, vagy több milliós tőkéd, de mégis egy interaktív valódi 3D-s élményre vágysz, van még egy megoldás. Készíttethetsz 3D leképzést bármilyen választott helyszínről, ez a VRgo profilja is. Egy ilyen szkennelésnek köszönhetően, lesz egy 3D tered, ami túra szerűen teljes mértékben szabadon bejárható, VR kompatibilis, mérhető, és végül de nem utolsó sorban interaktív.
Költség: Általában a felmért helyszín méretétől függ, nálunk 100 m2-ig 550 Ft/m2, ha ennél nagyobb területről van szó pedig még tovább csökken az ár. Sőt, ha csak kipróbálnád mit adhat hozzá egy VR élmény a vállalkozásodhoz, mindössze 10 000 Ft-ért, kipróbálhatod .
Eredmény: Közvetlen URL link és beágyazható VR élmény.