Virtuális Valóság az osztályteremben: Az oktatás jövője
Már korábban említettük, hogy mindenképpen foglalkozni fogunk a virtuális valóság lehetőségeiről az oktatásban, és most meg is tesszük. Ez az egyik olyan terület, ami mellett egyszerűen nem mehetünk el szó nélkül, hiszen elképesztően hasznos lehet számára ez a technológia. Segíthet közelebb hozni, megértetni a tananyagot a diákokhoz, interaktívábbá teheti a tanítás folyamatát, sőt motiválhatja a tanulókat. A következőkben megvizsgáljuk miért is nő folyamatosan a VR rajongótábora az oktatás területén.
Jobban leköti a figyelmet, mint eddig bármi
A hagyományos edukációs eszközökkel szemben, a VR képes arra, hogy azonnal lekösse a felhasználó teljes figyelmét, így jobban megmarad az adott információ, amit ezen a platformon keresztül közlünk vele. Ez manapság, amikor több inger ér minket mint valaha, különösen fontos. Kutatások szerint az okostelefonok olyan szinten megzavarták a figyelmünket, hogy lassan már egy aranyhal is tovább képes egy dologra koncentrálni, mint egy a már digitális korban szocializálódott diák. Ez nem egy költői túlzás sajnos, egy 2000 résztvevős kanadai felmérés alapján az átlagos emberi koncentráció 2000 óta 12 másodpercről 8 másodpercre csökkent, ami pont 1 másodperccel rövidebb mint az aranyhalé.
Egyértelmű tehát, hogy a tanár+tábla kombináció már a legtöbbször kevés ahhoz, hogy aktívan lekössük a tanulók figyelmét. Itt nyújthat segítő kezet a VR. Ez a technológia arra kényszeríti a közönséget, hogy aktívan részt vegyenek a tanulási folyamatban, hiszen folyamatosan leköti a figyelmüket. Egy VR-al megtámogatott tanórán nem lesz lehetőségünk arra, hogy csak üljünk a padban és csöndben bambuljunk, a hallgatóságnak valós időben kell értelmeznie és megvizsgálnia a prezentált tananyagot. Ily módon a virtuális valóság segíti a tanárokat, hogy rávegye az osztály a tanórán való aktív részvételre.
VR-al minden érdekesebb
Mindegy milyen korú diákoknak adunk elő, ha felmerül a kérdés, hogy az adott tananyagról videó, vagy könyv formájában szeretnének hallani, a győztes egyértelmű. Minél újabb és interaktívabb az eszköz amin keresztül prezentáljuk a mondanivalónkat, annál inkább keltjük fel a téma iránt is az érdeklődésüket.
A legfontosabb előnyei tehát ha VR-t használunk a tanórán, az érdeklődés folyamatos fenntartása, a nyelvi akadályok leküzdése és, hogy ezzel megszakíthatjuk a tradicionális tanórák monotonitását.
Nagyszerű eszköz lehet olyan tanárok számára, akik produktívabb tanórákra vágynak, és hatékonyabban szeretnék átadni tudásukat. Tapasztalatok alapján, azokban az intézményekben, ahol aktívan használják a technológiát az oktatásban, a diákok sokkal könnyebben beszélnek a VR térben megszerzett tapasztalataikról, hiszen már az is egy külön élmény. Ez még a csöndesebb diákokat is aktívabb részvételre ösztönzi.
Új mélységek
Egy másik fontos erőssége a VR-al való oktatásnak, hogy új megismerendő dimenziókat kínál a diákok számára a tananyagon belül. Például történelem órán felfedezhetik milyenek voltak a hétköznapok az ókori Görögországban, vagy a földrajz óra keretein belül alámerhülhetnek a Föld belsejébe, hogy közelebbről megvizsgálják a különböző kőzetrétegeket. A diákok sokkal személyesebb és részletesebb módon tapasztalhatják meg a tananyagot, így több is marad meg belőle. Ez kétségtelenül überelni tudja a könyveket és online médiumokat.
Azok a diákok, akik érzelmileg kötni tudják magukat a tananyaghoz, könnyebben befogadják és maradandóbban meg is tudják jegyezni az azzal kapcsolatos információkat. Ez egy ösztönös reakció, ami erősebb emlékeket eredményez. A VR könnyedén képes ezt kiváltani, minden egyes tananyag egy teljesen új élmény lesz, amitől az unalmas osztályteremből egy egész kalandparkot varázsol.
VR az oktatás jövője
A VR, az AR-al karöltve jó úton halad, hogy alaposan megreformálja a jövő oktatását. Ahogy ebben a cikkben is olvasható, ezeknek a technológiáknak a segítségével bármit meg tudunk ténylegesen jeleníteni az osztályteremben, így a diákok úgy érzik majd, hogy első kézből tapasztalják meg az információkat, ahelyett, hogy csak a képzelőerejükre hagyatkoznának. Sokkal könnyebb úgy a piramis építésének problémáiról beszélni, hogy nem csak régi képeket nézegethetnek a diákok közben róla, hanem virtuális sétát tehetnek azok körül.
Az biztos, hogy a VR népszerűsége és elérhetősége egyre csak nő. Maga az iparág már régebb óta jelen van, de igazából csak tavaly került igazán az érdeklődés középpontjába, azóta a VR szemüvegek ára egyre csak csökken, az elért vásárlóközönség pedig egyre csak nő. Ez a tendencia pedig úgy tűnik folytatódni fog az elkövetkező pár évben, így nemsokára már elérhetővé válik az oktatási intézmények számára is (külföldön ez a folyamat már meg is indult).
A VR az a technológia, ami az internet óta a legnagyobb hatást tudja gyakorolni az oktatás menetére. Ahelyett, hogy csupán hozzáférnének az információhoz, a hallgatóknak lehetőségük lesz megélni az adott tananyagot, úgy ahogy még sosem tehette. Ez pedig mindannyiunk életét megkönnyítené.
Via VRroom