Virtuális Valóság az osztályteremben: Az oktatás jövője

Már korábban említettük, hogy mindenképpen foglalkozni fogunk a virtuális valóság lehetőségeiről az oktatásban, és most meg is tesszük. Ez az egyik olyan terület, ami mellett egyszerűen nem mehetünk el szó nélkül, hiszen elképesztően hasznos lehet számára ez a technológia. Segíthet közelebb hozni, megértetni a tananyagot a diákokhoz, interaktívábbá teheti a tanítás folyamatát, sőt motiválhatja a tanulókat. A következőkben megvizsgáljuk miért is nő folyamatosan a VR rajongótábora az oktatás területén.  

 

 Jobban leköti a figyelmet, mint eddig bármi

A hagyományos edukációs eszközökkel szemben, a VR képes arra, hogy azonnal lekösse a felhasználó teljes figyelmét, így jobban megmarad az adott információ, amit ezen a platformon keresztül közlünk vele. Ez manapság, amikor több inger ér minket mint valaha, különösen fontos. Kutatások szerint az okostelefonok olyan szinten megzavarták a figyelmünket, hogy lassan már egy aranyhal is tovább képes egy dologra koncentrálni, mint egy a már digitális korban szocializálódott diák. Ez nem egy költői túlzás sajnos, egy 2000 résztvevős kanadai felmérés alapján az átlagos emberi koncentráció 2000 óta 12 másodpercről 8 másodpercre csökkent, ami pont 1 másodperccel rövidebb mint az aranyhalé.

 

Egyértelmű tehát, hogy a tanár+tábla kombináció már a legtöbbször kevés ahhoz, hogy aktívan lekössük a tanulók figyelmét. Itt nyújthat segítő kezet a VR. Ez a technológia arra kényszeríti a közönséget, hogy aktívan részt vegyenek a tanulási folyamatban, hiszen folyamatosan leköti a figyelmüket.  Egy VR-al megtámogatott tanórán nem lesz lehetőségünk arra, hogy csak üljünk a padban és csöndben bambuljunk, a hallgatóságnak valós időben kell értelmeznie és megvizsgálnia a prezentált tananyagot. Ily módon a virtuális valóság segíti a tanárokat, hogy rávegye az osztály a tanórán való aktív részvételre.

 

VR-al minden érdekesebb

Mindegy milyen korú diákoknak adunk elő, ha felmerül a kérdés, hogy az adott tananyagról videó, vagy könyv formájában szeretnének hallani, a győztes egyértelmű. Minél újabb és interaktívabb az eszköz amin keresztül prezentáljuk a mondanivalónkat, annál inkább keltjük fel a téma iránt is az érdeklődésüket.

A legfontosabb előnyei tehát ha VR-t használunk a tanórán, az érdeklődés folyamatos fenntartása, a nyelvi akadályok leküzdése és, hogy ezzel megszakíthatjuk a tradicionális tanórák monotonitását.  

Nagyszerű eszköz lehet olyan tanárok számára, akik produktívabb tanórákra vágynak, és hatékonyabban szeretnék átadni tudásukat. Tapasztalatok alapján, azokban az intézményekben, ahol aktívan használják a technológiát az oktatásban, a diákok sokkal könnyebben beszélnek a VR térben megszerzett tapasztalataikról, hiszen már az is egy külön élmény.  Ez még a csöndesebb diákokat is aktívabb részvételre ösztönzi.

VR az oktatásban

Új mélységek

Egy másik fontos erőssége a VR-al való oktatásnak, hogy új megismerendő dimenziókat kínál a diákok számára a tananyagon belül. Például történelem órán felfedezhetik milyenek voltak a hétköznapok az ókori Görögországban, vagy a földrajz óra keretein belül alámerhülhetnek a Föld belsejébe, hogy közelebbről megvizsgálják a különböző kőzetrétegeket. A diákok sokkal személyesebb és részletesebb módon tapasztalhatják meg a tananyagot, így több is marad meg belőle. Ez kétségtelenül überelni tudja a könyveket és online médiumokat.

VR az oktatásban

Azok a diákok, akik érzelmileg kötni tudják magukat a tananyaghoz, könnyebben befogadják és maradandóbban meg is tudják jegyezni az azzal kapcsolatos információkat. Ez egy ösztönös reakció, ami erősebb emlékeket eredményez. A VR könnyedén képes ezt kiváltani, minden egyes tananyag egy teljesen új élmény lesz, amitől az unalmas osztályteremből egy egész kalandparkot varázsol.  

VR az oktatás jövője

A VR, az AR-al karöltve jó úton halad, hogy alaposan megreformálja a jövő oktatását. Ahogy ebben a cikkben is olvasható, ezeknek a technológiáknak a segítségével bármit meg tudunk ténylegesen jeleníteni az osztályteremben, így a diákok úgy érzik majd, hogy első kézből tapasztalják meg az információkat, ahelyett, hogy csak a képzelőerejükre hagyatkoznának. Sokkal könnyebb úgy a piramis építésének problémáiról beszélni, hogy nem csak régi képeket nézegethetnek a diákok közben róla, hanem virtuális sétát tehetnek azok körül.

Virtuális Valóság az osztályteremben: Az oktatás jövője

Az biztos, hogy a VR népszerűsége és elérhetősége egyre csak nő. Maga az iparág már régebb óta jelen van, de igazából csak tavaly került igazán az érdeklődés középpontjába, azóta a VR szemüvegek ára egyre csak csökken, az elért vásárlóközönség pedig egyre csak nő. Ez a tendencia pedig úgy tűnik folytatódni fog az elkövetkező pár évben, így nemsokára már elérhetővé válik az oktatási intézmények számára is (külföldön ez a folyamat már meg is indult).   

A VR az a technológia, ami az internet óta a legnagyobb hatást tudja gyakorolni az oktatás menetére. Ahelyett, hogy csupán hozzáférnének az információhoz, a hallgatóknak lehetőségük lesz megélni az adott tananyagot, úgy ahogy még sosem tehette. Ez pedig mindannyiunk életét megkönnyítené.  

Via VRroom

Virtuális Valóság az osztályteremben: Az oktatás jövője

3+1 Iparág, ahol érdemes befektetni a virtuális valóságba

VR az üzleti világban

Nem kérdés, hogy a Virtuális Valóság  az elmúlt évek legnagyobb technológiai újítása. Nem véletlen, hogy a nagyobb elektronikai cégek már folyamatosan invesztálnak a szektor fejlesztésébe. Persze jelenleg a legnagyobb hangsúlyt a videójátékokra helyezik, hiszen a VR headset egy tökéletes kiegészítő a játékélmény javításához, de számos területen vehetjük még hasznát a technológiának. Pár iparágról már mi is beszámoltunk részletesebben, most csak egy rövid áttekintést nyújtunk azokról a területekrők, ahol nemsokára megszokott lesz a VR alkalmazása.

Online Kaszinó

Bár a videojátékot kiáltották ki a virtuális valóság elsődleges piacának, a mobil kaszinóipar is sokat profitálhat ha elkezdi beépíteni az eszköztárába. Végülis nem is különbözik sokban egy online kaszinó app egy videójátéktól. Sok hasonló profilú oldal már befektett a technológiábaba, így például a felhasználók beléphetnek egy virtuális játéktérbe és ezen keresztül tehetik próbára a szerencséjüket mások ellen.

VR a kaszinókban

Nem kell hozzá sok idő és a legfőbb szerencsejáték portálok követni fogják a példájukat, hiszen senki nem akar lemaradni a  fejlődésben. Mivel a VR szemüvegek egyre megfizethetőbbek lesznek, egyre többen fogják használni őket a mobiljuk segítségével, így az online kaszinók is nagyobb közönséget érhetnek el, ha egy teljesen új élményt kínálnak. Kétségtelenül jól hangzik, hogy az élő pókerjátszmákat virtuális környezetben játszhassuk le, mintha csak egy kaszinóban ülnénk.  Egészen más hangulata lenne az online pókerversenyeknek is.

Turizmus

A turizmus szerintünk az egyik olyan iparág, aminek a VR eszméletlenül sokat segíthet. Nem véletlenül írtunk már két cikket is a felhasználási lehetőségeiről (itt és itt). Most sem bírtam ki, hogy ne kerüljön bele összefoglalónkba, de ígérem rövid leszek.

 

 

Tehát, milyen területeken használható fel a VR a turizmusban?

Szinte mindegyiken, hiszen az utazásunk minden apró részletét sokkal biztosabban tudnánk megtervezni, ha mondjuk körbe tudnánk sétálni a hotelszobákban virtuálisan, vagy beülhetünk a még szabad bérelhető autókba, vagy csak simán megnézhetünk egy gyors 360 fokos körbevezetést a szimpatikus városban, hogy átérezhessük az uticélunk hangulatát. Arról nem is beszélve, hogy számos olyan hely van a világon, ami a turisták elől el van zárva. Például olyan fokozottan veszélyeztetett építmények mint a Stonehenge. Ilyen helyszínekre is elkirándulhatnánk VR szemüvegünk segítségével legalább virtuálisan. Ezen a területen már számos cég elkezdett befektetni, úgyhogy aki nem akar lemaradni a nemzetközi trendekről, ideje elgondolkoznia, hogyan is lehetne a saját turisztikai vállalkozásába beépíteni a VR-t.

Ingatlanpiac

Egy másik  iparág, amit már megemlítettünk korábban, az ingatlanpiac. Ahelyett, hogy az ingatlanosoknak állandóan személyes bemutatókat kéne tartani a potenciális ügyfeleknek, az eladó/kiadó lakásokon, időt, pénzt és energiát spórolhatnának meg, ha csak egy VR bemutatót készítettnek róla, és azzal hirdetik az ingatlanokat. Ha még teljesebb élményt szeretnének nyújtani, csak fektessenek be egy irodai VR szemüvegbe, így amikor eljönnek az ügyfelek személyesen érdeklődni, már az irodában könnyedén le tudja nyűgözni őket.

 

 

Ez nem csak az ingatlanosoknak hasznos, de a lakást keresőknek is. Egyszerűbb kiválasztani, mi is az ami érdekel annyira, hogy élőben is megnézd ha 100%-ig bejárhatod a szimpatikus helyeket online. Ha pedig a nemzetközi piacon gondolkozunk hatványozódik a VR haszna, hiszen olyankor esélyünk sincs minden egyes potenciális lakást személyesen felkeresni, ilyenkor az egyetlen kapaszkodónk a képek. Amik valljuk be azért sokszor megtévesztőek lehetnek. Az ingatlanok felújítása is könnyebb lesz a VR és AR segítségével, megnézhetjük, hogy nézne ki a lakás más színekkel, behelyettesíthetünk virtuálisan bútorokat, és például egy immerzív 3D túra minden területet le is mér, így azt sem kell már nekünk megcsinálni.

Fitness

Egy interaktív technológiában mindig ott van a lehetőség, hogy valamilyen kreatív módon mozgásra ösztönözzük vele az embereket. A mindennapi edzőterembe járás sokunk számára kivitelezhetetlen, de előfordulhat, hogy mindössze magát az edzőtermet mint intézményt próbálod meg messziről elkerülni. Ilyen esetekben nyújthat új perspektívát a VR.

VR fitness élmény

Az edzés sokszor igencsak monoton tud lenni, gondoljunk csak a futógépen, vagy szobabiciklin eltöltött időre. Egy VR szemüveg segítségével minden ilyen testmozgást fel lehetne dobni. Különböző VR tereket társíthatnánk az adott testmozgáshoz, például a szobabiciklin szállhatnánk versenybe a Tour de France-on. Mindjárt szórakoztatóbban hangzik az egy helyben tekerés. Még egy ‘plank’ gyakorlatot is átvarázsolhatjuk egy izgalmas élménnyé, ha úgy érezzük közben repülünk.  Reméljük a jövő edzőtermei kihasználják majd a technológia nyújtotta lehetőségeket és a jövőben egészen szórakoztatóvá válik a négy fal közti testmozgás.

 

Ahogy láthatjuk végtelen felhasználási lehetősége van a VR-nak. Jelenleg a fentebbi iparágak a legbefogadóbbak ezzel az új technológiával, de igazából még nem is említettük meg az oktatásban micsoda haszna lehet (nemsokára biztosan kitérünk rá), vagy épp a munkaerőképzésben. Természetesen a szórakoztatóipar is mozgolódik már, gondoljunk csak a filmgyártásra, vagy a koncertek élő közvetítésére. Nem csoda tehát, hogy a nagyvállalatok elképesztő pénzeket fektetnek be, hogy ez a technológia még tovább fejlődhessen, hogy az VR élmény minél jobban megközelítse a valóságot. Mi mindenesetre nagyon kíváncsiak vagyunk mit tartogat a jövő a VR számára.

Via VRstatus

3+1 Iparág, ahol érdemes befektetni a virtuális valóságba

Milyen lehet egy VR Film? A Funny or Die jóvoltából, most ingyen megtudhatod

A 40 perces Miyubi a leghosszabb VR fim eddig.

Funny or Die  az egyik olyan weblap, ami már-már túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen. A Will Ferrel, Adam McKay és Chris Henchy által alapított oldal már 2007 óta látja el az angolul értő internet népét vicces videókkal, jelenetekkel, vagy éppen sorozatokkal. A hírhedt Landlord jelenet, Zach Galifiankist méltán népszerű Between Two Ferns beszélgetős műsora, vagy az emlékezetes Beiber After The Dentist paródiája. Ez csak pár példa a számtalan humoros tartalomból, amit az oldalon találhatunk. (Ha a fentebb említett művek közül egyik sem volt ismerős, épp itt az ideje, hogy bepótold!) A stúdió most úgy döntött, ideje kiterjeszteni a humort egy olyan területre, ahova még komédiás nem tette be a lábát, ez pedig a VR.

Ha rendelkezünk Oculus Rifttel vagy Gear VR-al már nézhetjük is a Miyubi névre keresztelt filmet. Miyubi egy játék robot, ami egy teljes mértékben diszfunkcionális középnyugati családhoz kerül 1982 tájékán, mi pedig az egész filmet az ő szemszögéből követhetjük végig. A gyártási folyamatok a Felix & Paul Studios segítségével folytak, a történet azzal kezdődik, hogy felkap minket egy gyerek a polcról, így kerülünk a család mindennapjaiba. Elszívunk egy spanglit a zsémbes báttyal, vagy épp a ‘gazdánk’ huga tea partiján veszünk részt.

Bár a Funny or Die humora legtöbbször nevetségesen képtelen helyzeteken alapszik, a Miyubi-nél inkább a 80-as évek nosztalgiájára és a családon belüli félreértésekre koncentráltak. Sőt, a film egy bizonyos ponton kicsit komorabb hangnemet is megüt. A készítők igyekeztek eltérni a megszokott vígjáték formulától, és jobban koncentráltak arra, hogy mi is tehet egy hosszabb VR filmet igazán szórakoztatóvá.

A szokásos passzív történet mesélés mellett, számos interaktív élménnyel is szolgál a film. Például, egy ponton a tükör előtt állva találod a robot alteregódat. A nézők, vagy inkább már egy ilyen élménynél talán jobb megnevezés a résztvevők mozgathatják a fejüket a tükörnél és megfigyelhetik a tükörképüket. Egy még izgalmasabb interaktív kaland a film során, hogy felfedezhetsz bizonyos rejtett tárgyakat. Ha mindegyik ilyen tárgyat összegyűjtöttünk, megkapunk egy plusz jelenetet, ahol betekintést nyerhetünk Miyubi emlékeibe és találkozhatunk a létrehozójával, akit nem mellesleg Jeff Goldblum játszik.

MIYUBI VR mozi film

Érdemes-e megnézni?

Természetesen az igazi kérdés, amit mindenkinek magának kell megválaszolnia, hogy a történet valóban kitölti-e a 40 perces hosszt. A válasz egy határozott “nem is tudom”. A történetvezetés nekem egy kicsit lassú és kiszámítható, de nem jutott eszembe közben, hogy levegyem a VR szemüvegem.

Az egyedi perspektíva, és stílus élvezhetővé teszi a filmet az ügyetlen történet ellenére. Az interaktív jelenetek is nagyon jót tesznek neki, megszakítják kicsit a passzív filmnézést. A végeredmény pedig egy elképesztően fantáziadús élmény, amit minden film és/vagy VR rajongónak érdemes megnéznie.

Tehát bár a Miyubit nem valószínű, hogy az Oscar jelölések között viszontlátjuk, az biztos, hogy maga a kezdeményezés a VR filmkészítés mérföldköve lesz. Egy 5-10 perces VR élmény létrehozása, ami ténylegesen leköti a nézőt már magában egy óriási feladat. Egy 40 perces szórakoztató élmény megteremtése valami igazán rendkívüli.

A Miyubi ingyen elérhető Oculus Store-on.

Via VRscout

Milyen lehet egy VR Film? A Funny or Die jóvoltából, most ingyen megtudhatod

Luxusnyaralás VR-ral: Így foglalj, ha nem akarsz csalódni!

Veled is megtörtént már valaha, hogy lefoglaltad álmaid lakosztályát, de valahogy élőben egészen más hangulata volt mint a képeken?

Túl gyakran történik ez meg. A szépen kidolgozott weboldal,  a tökéletesen beállított fotók (a még vadiúj szobáról) félrevezetik az embert. Ez a módszer arra biztosan kiváló, hogy gyorsan foglalásokat szerezzen az adott hotel, de van itt még egy dolog. Szerintem a legfontosabb tényezője a nyaralásnak az élmény, és ha már eleve egy irreális képpel a fejünkben érkezünk meg a szállásra, a csalódás garantált.  

Ha egy luxusnyaralásról van szó még inkább szeretnénk tudni mit is kapunk a pénzünkért cserébe. Ezért kezdték el használni az élelmesebb cégek a VR túrákat.

   Vonzóbbá teszik a luxusnyaralást, mint valaha. 

 

VR túrák

Kipróbálnád milyen lenne kizárólag VR túrák alapján egy nyaralást megtervezni? Már most számos felfedezésre váró potenciális célpont áll a rendelkezésünkre. Mutatunk pár példát:

Ha aktív kikapcsolódásra vágysz, tégy egy virtuális sétát a Francia Alpokban és fedezd fel magadnak a Chalet Etoile sípályát. Ha messzebbre merészkednél az USA területén szinte bárhol belefuthatsz egy VR bemutatóba szálláskeresés közben. Itt van például a vadregényes Bearfoot Lodge Tennesseeben.

 

Természetesen könnyen megeshet, hogy nem tudod elképzelni a nyaralást vízpart nélkül, ez esetben sem kell a sötétben tapogatóznod, ilyen csodálatos búvóhelyeket járhatsz körbe, mint a Ladera üdölők a Karib-térségben.

 

 

Ha már luxusról és kikapcsolódásról van szó, egy lehetőség semmiképpen sem maradhat ki. Ezek pedig a yachtok.  A Worth Avenue Yachts-nál és az  AccorTour-nál már például kedvedre fedezheted fel a hajóikat.

Ebbe a túrába például különösen könnyű belefeledkezni:

Nemzetközi szinten már több mint 500 000 ilyen túra készült, különböző helyszínekről 85 országban, a VR bemutatók száma pedig egyre csak nő. Ehhez már mi is hozzájárultunk és fogunk is.

 

Hasznos a vendégeknek

“Az egész ötlet lényege, hogy segítsünk a hoteleknek átláthatóbbá tenni, milyen szolgáltatást is kínálnak. Ezzel egyidejűleg támogatjuk a szállást keresőket is, hogy a lehető legjobb döntést hozzák meg. Azt szeretnénk, hogy a nyaralók ténylegesen át tudják érezni, milyen is lesz ott lenni az adott helyen.”   – nyilatkozta James Morris-Manuel a Matterport regionális(EMEA) igazgatója a Memo online magazinnak

“Az, hogy teljesen beleélhetjük magunkat egy ilyen VR túrába, nem csak a döntéshozatalt könnyíti meg, de jó eszköz arra is, hogy kiszakadjunk a valóságból mondjuk az ebédszünetben, vagy hétvégén,” – tette hozzá.

Tapasztalatból mondom, hogy tényleg könnyen elszáll egy ebédszünet ilyen túrák nézegetésével. Például vegyük ezt a luxus apartmant

 

Hasznos a hoteleknek

Egy apartmanok bérbeadásával foglalkozó cég felmérése szerint  a VR túrák átlagosan 15%-al meg tudja növelni a kattintások számát, és 14%-al többször lesznek lefoglalva.

David Gidet, az Aravis Holidays tulajdonosa, úgy fogalmazott, hogy semmi más nem ért fel a VR túrák ‘wow faktorához’.

Vacasa

“Már majdnem az összes ingatlanunkat befotóztattuk  és a visszajelzések elképesztőek.”

 

A luxus jövője

Talán nem is meglepő, hogy Morris-Manuel jóslata szerint – “A VR túra lesz nemsokára az ipari standard.”

Persze ez sok mindentől függ, például részben a VR szemüvegek árától, hiszen ha azok még szélesebb körben elterjednek, még nagyobb közönséget szólíthatnak meg a cégek egy ilyen bemutatóval. Arról nem is beszélve, hogy mennyit dob az élményen, ha tényleg VR headsettel nézzük őket.  

Ha egy profi fotózással hasonlítjuk össze, már mindenképpen jobban jár egy szálláshely a VR túrával. Talán egy bemutató elkészítése egy kicsit lassabb, (átlagosan 100 m2/órával lehet számolni), de kb ugyanannyiba kerül, immerzív részletesebb élményt ad,  és akár 2D-s fotógaléria is készíthető belőle.

Ennél biztonságosabban és szórakoztatóbban csak akkor tudunk nyaralást tervezni, ha magunk megyünk oda, de annak meg nem sok értelme lenne..

Luxusnyaralás VR-ral: Így foglalj, ha nem akarsz csalódni!

Készségfejlesztés VR-al! Interaktív VR oktatóprogramot tesztel a Google!

 

Azt már tudjuk, hogy a Virtuális Valóság kivételesen hatékony technológia, ha  információközlésről van szó. Ha egy interaktív immerzív élményt társítunk a közlendőkhöz nagyobb eséllyel fognak arra odafigyelni, és végeredményben meg is jegyezni az üzenetünket. Ez természetesen óriási előny, ha marketingben gondolkodunk, de még fontosabb, hogy az oktatásban is elképesztően hasznos lehet.

 

A VR kávéfőző projekt

A Google Daydream fejlesztőcsapata már el is kezdett kísérletezni miként tudnák a VR-t interaktív tanításhoz használni. A tesztprojekt egy VR kávéfőző lett és az eredmények azt bizonyítják, hogy az emberek gyorsabban és könnyebben tanulnak a VR-on keresztül, mintha például oktató videók útján próbálják képezni magukat.

Nézzük, hogy is zajlott pontosan a kísérlet: A résztvevőket két csoportra osztották. Az egyik felük YouTube videók segítségével sajátíthatta el egy presszógép kezelését, a többiek pedig egy VR élmény keretein belül képezték magukat. Mindenki a saját tempójában tanulhatott, nem volt semmilyen időkorlát megadva.

 

Miután mindenki úgy érezte, hogy már megállná a helyét baristaként, letesztelték, hogy boldogulnak egy igazi presszógéppel élesben. Végül minden résztvevő részletes jelentést kaptak, miként szerepeltek, mérték a gyorsaságot, magabiztosságot és természetesen az elkészített kávé minőségét. A kísérlet szerint, a Youtube alapján tanulók átlagosan háromszor futottak neki a tényleges kávékészítésnek, míg a VR képzésen résztvevőknek elég volt két próbálkozás, hogy megoldják a feladatot. “Nagyon megörültünk, mikor megtudtuk, hogy az emberek tényleg gyorsabban és hatékonyabban tudnak a VR segítségével tanulni.” – jegyezte meg Ian MacGillivray a Google egyik fejlesztőmérnöke a programról írt blogbejegyzésében.

Mind az elkövetett hibák tekintetében, mind az eszpresszó elkészítési idejében sokkal jobbnak mutatkoztak azok akik VR segítségével tanultak (habár, a teljesség kedvéért meg kell jegyezni, hogy a kóstolók egyik csoport kávéjától sem voltak különösképpen lenyűgözve). Természetesen nem lehet egyetlen kísérletből messzemenő következtetéseket levonni, de ezek a korai eredmények ígéretesnek bizonyulnak.

 

Hol lehetne még fejleszteni ?

Kétségtelen, hogy a teszt nem volt épp tökéletes. MacGillivray szerint az eszpresszó nem igazán volt jó választás a kezdeti tesztelésre, hiszen ennél a folyamatnál számos olyan tényező van, amit a készítőnek ténylegesen éreznie kell. Ehhez szimplán gyakorlat szükséges, nem tudja sem az oktatóvideó, sem a VR kávéfőző megtanítani nekünk.

Egy másik jelenség, ami feltűnő volt a teszt során, hogy az emberek nem figyelnek az figyelmeztetésekre, vagy instrukciókra. Lehet az írott utasítás, audiokommentár, felvillanó tippek, vagy úgy egyáltalán egy útmutató vezérlő használatáról, mindegyik a süllyesztőben landolt, amikor valaki fejére elsőnek felkerült a VR szemüveg.

“ Mindegy milyen feltűnő figyelmeztető feliratot jelenítettünk meg, ha valaki virtuálisan hozzáért a forró gőzfúvókához, nem érdekelte különösen a résztvevőket, így sajnos élőben is folyamatosan túl közel mentek hozzá, végül kénytelenek voltunk valakit odaállítani, aki mindig elvette a kezüket onnan.”

A fejlesztőcsapat arra következtetésre jutott, hogy egyelőre a VR platformok nem állnak teljesen készen arra, hogy hasonló készségek tanítására használják. Ahhoz, hogy egy hasonló programot piacra dobhassank a legfontosabb feladat, hogy a VR kesztyű érzékelését még finomabbra hangolják. Még mindig nem elég élethű az élmény, ha egy gombot meg kell nyomjunk, vagy valamit el kell mozdítanunk a VR téren belül. Az is nehézséget okoz, hogy a felhasználók a választás szabadságát élvezhessék, hiszen minden olyan döntés, amelyet a Daydream csapata lehetővé tesz a felhasználó számára, exponenciálisan növeli a további lehetőségeket.

 “Végül sokkal egyszerűbb volt az oktatóprogramot videójáték szerűen megcsinálni, ahol minden tárgynak megvan a maga konkrét szerepe. Tehát ahelyett, hogy az alkalmazás nyomon követné a felhasználó minden lépését (a felhasználó beleöntötte a tejet a csészébe például), azt tudtuk csak megfigyelni, hogy bizonyos kulcsfontosságú lépéseket elért-e már (a csészében van tej).”- írta MacGillivray.

 

Mindenesetre a Daydream csapata az oktatóprogram prototípusát sikerként könyvelte el. Véleményük szerint a program fő célja az volt, hogy bebizonyítsák a VR ténylegesen hasznos eszköz lehet egy új készség elsajátításában. Ez sikerült is.  Habár van mit csiszolni a kivitelezésen, ha valakinek van lehetősége élőben is gyakorolni, egy hasonló VR oktatóprogram segítségével hatványozottan gyorsabban tud bármit megtanulni. 

Készségfejlesztés VR-al! Interaktív VR oktatóprogramot tesztel a Google!

5 igazán kreatív VR marketing kampány, amire érdemes odafigyelned

Innovatív, immerzív, figyelemfelkeltő: Ez a három legfőbb tulajdonsága a virtuális valóságnak, ami miatt egyre több cég használja marketing célokra. Valóban ha valaki igazán meg akarja különböztetni cégét a versenytársai közül, ezzel a technológiával könnyedén megteheti.

Manapság, amikor folyamatosan audiovizuális ingerek érnek, egyre nehezebb egy dologra koncentrálni, sokszor érezzük úgy, hogy nem tudja már egyetlen környezet, vagy élmény igazán lekötni a figyelmünket.  Erre kínál megoldást a VR. Ezzel a technológiával lehetőségünk van elrugaszkodni a szokásos brand erősítő kampányoktól, és tényleg olyan élményt nyújtani a felhasználóknak, ahol tartósan jól szórakoznak. A cél már nem szimplán az, hogy üzenetünket a lehető legkreatívabb módon közöljük, hanem, hogy a fogyasztóból egy virtuális felfedezőt varázsoljunk, akinek minden egyes VR marketing kampány egy vizuális kaland.

Erre mutatunk most 5 igazán magával ragadó példát. Mindegyik más dolog miatt zseniális, és mind meghatározó lehet a saját iparágában:

1. Zeiss Interaktív VR Bemutató

Egy 2016-os koppenhágai szemészeti konferenciára (ESCRS) készített a ZEISS egy VR bemutatót, ahol a felhasználók különböző galaxisokat fedezhetnek fel. Mindegyik galaxis egy lencsét ábrázolt, amik a szemről készült HD makró fotó alapján készültek. Így a nézők interaktív módon tudták felfedezni a ZEISS intraokuláris lencséit. Egy nemzetközileg elismert kongresszuson nem is lehetett volna emlékezetesebb bemutatóval előállni befektetők és érdeklődők számára. Szakmailag informatív és elmondhatatlanul gyönyörű, ez a VR élmény kiemelkedő példa egy portfólió bemutatására.  A bemutató a  Demodern és a Publicis Pixelpark ügynökségek keze munkáját dicséri.

 

2. A Patrón titka

2015-ben a Patrón, egy méltán híres tequila márka, közös projektbe kezdett egy digitális marketing ügynökséggel, a   firstborn-nal és egy 360 fokos videó túra segítségével megnyitották a Patrón Hacienda kapuit és megmutatták a vásárlóknak pontosan, hogy is készül az italuk. Egészen a kék agave kaktuszok szüretelésétől kezdve, a palackozásig végigkövethetjük a tequila útját.  A hitelesség kedvéért a Patrón Hacienda csapatával is találkozhatunk, amint épp a főzdében szorgoskodnak.

Ennek a kampánynak a legnagyobb ereje a néző perspektívájában rejlik, ugyanis egy méh nézőpontjából követhetjük az eseményeket. A legkorszerűbb VR technológia segítségével a Patrón képes volt a cég történetét a lehető legimmerzívebb módon elmesélni.

 

3. A Marriott Teleportálás

Már említettem mekkora potenciál rejlik a VR-ban a turizmus számára.  A Marriott Hotels el is kezdte kihasználni a lehetőségeit és a  Relevent és a Framestore VR Studio   közreműködésével létrehozott egy igazán ötletes VR élményt a Travel Brilliantly kampány keretein belül. A fejlesztés a Teleporter nevet kapta, ugyanis a lentebbi videóban látható fülke ‘elteleportálja’ a felhasználót bárhova a világon, ahol Mattiott Hotel található. Az élmény létrehozásához nem csupán VR szemüveget használtak, a hőmérséklet, szél, vagy éppen az illatok átadását a fülke padlójába beágyazott pneumatikus szivattyúk, a falakon lévő fúvókák, hőventilátorok, és egy „illatadagoló”  segítségével oldották meg.  

A Framestore VR Studio-nak köszönhetően a Marriott Hotels elsőként kombinálhatta a fotórealisztikus CGI-t, a 3D 360 videót és a 4D szenzoros elemeket. Az eredmény? Több mint 1 milliárd elérés a Relevent  kreatív ügynökség mérései alapján.

Ez még nem minden! A kampány során még egy VR élményt bocsájtottak az ügyfeleik rendelkezésére, VRoom-Service-t. Ezzel a Marriott Hotel vendégei már a nyaralásuk során lefoglalhatják a következő uticéljukat virtuálisan.

 

4. Martine Jarlgaard “Mixed Reality” Divat Showja

2016-os Londoni Divathét alatt Martine Jarlgaard  valami igazán egyedivel akart előrukkolni, ehhez pedig segítségül hívta a virtuális és a bővített valóság technológiáját is. A DoubleMe ügynökség által biztosított úgynevezett holografikus vegyes valóságnak köszönhetően a látogatók, amint felvették a VR szemüveget egy digitális kifutópályán találták magukat. A divatkedvelők és potenciális vásárlók sosem vizsgálhattak még kollekciót ilyen közelről.

 

Kezdetektől fogva az immerzív technológia egyik legnagyobb előnye, hogy olyan dolgokat tudunk átélni, amire normál esetben képtelenek lennénk. Erre az utolsó kampány egy nagyon találó példa:

 

5. Samsung – Merj közönség előtt beszélni!

A lámpaláz sokunk számára egy valós probléma nap mint nap. Erre a félelmünkre épített fel egy kampányt a Samsung, a Cheil marketing ügynökséggel együttműködve  “Launching People” névvel. A kutatási eredmények azt mutatják, hogy ha az adott egyén folyamatosan szembesül bizonyos félelmeivel, azokon egyre könnyebben tud majd felülemlkedni. Ezt az elvet veszi alapul a Samsung applikációja, ezért olyan helyzeteket generál a felhasználók számára, ahol normál esetben leblokkolna, mint például egy állás interjú, vagy egy prezentáció. Így lépésről lépésre segít leküzdeni a lámpalázunkat, és fejleszti a szociális készségeinket. A fejlődésünket pedig folyamatosan nyomon követhetjük a program segítségével. Ezzel a Samsung egyrészt hozzájárul egy új tudományos kutatási módszerhez, másrészt kihangsúlyozza, hogy a márkájuk  olyan technológiát fejleszt ami tényleg segíthet az embereknek.

Kétségtelenül a VR és AR óriási hatással van a marketing kampányokra, és mi vagyunk azok a szerencsések, akik először megtapasztalhatják, hogy alakul a cégek brand kommunikációja és hirdetései egy immerzív, interaktív élménnyé. Már nem csak elmesélünk egy történetet, hanem lehetőséget nyújtunk a célközönségnek, hogy átélje.  

Via Stereosense

5 igazán kreatív VR marketing kampány, amire érdemes odafigyelned

Így hozhatsz létre kreatív online hirdetést! VR és AR reklám ötletek

pop up

A banner hirdetések úgy tűnik megálltak a fejlődésben

Ahogy látjuk az utolsó frissítés a hirdetések terén 2D-s és videós bannerek megjelenése után a HTML5 reklámok voltak. Persze nem mehetünk el szó nélkül a felugró reklám ablakok mellett, több szó is eszembe jutott velük kapcsolatban például az agresszív és az idegesítő. Ezzel azt hiszem mindent elmondtam…

Természetesen nem vagyok a hirdetések ellen, ameddig A) az passzol a kontextusba B) nem zavar meg semmilyen élményt, nem indul el automatikusan a videó/zene, amitől egyrészt rendszeresen kap az ember szívrohamot, másrészt el is megy a kedvünk az egésztől mialatt megtaláljuk, hol lehet lekapcsolni. Ez igazából a C pont: legyen egyértelműen feltűntetve hol tudjuk kikapcsolni.  Vegyük például a YouTube-ot, nemsokára eltörlik az átléphetetlen hirdetéseket, ami szerintem kíváló ötlet, hiszen senkinek nem az a célja, hogy hirdetése idegesítse a célközönséget.

Mindezt figyelembe véve nem meglepő, hogy manapság a tartalommarketing és natív hirdetések élik virágkorukat. A reklámok úgy általában mindig is az egyik legfontosabb forrásai lesznek egy adott projekt finanszírozásának. Egy reklámok nélküli világ csodálatosan hangzik, de sajnos a legtöbb a kedvelt applikációink és honlapjaink közül már nem létezne, ha a készítőjük nem keresne vele pénzt, és ez az esetek 90%-ban hirdetésekből történik.

De térjünk vissza a bannerekre. Kb 1 éve jelent meg az amerikai piacon a VIRE, egy kifejezetten VR és AR marketinggel foglalkozó vállalkozás. Az elképzelés alapja, hogy VR terekben hozzanak létre hirdetési platformokat, lehetőleg úgy, hogy azzal valamilyen formában interakcióba lehessen lépni, itt jön képbe az AR. Íme egy példa:

Zseniális ötlet, méghozzá annyira, hogy egy AR fejlesztő csapattal a Welow-al együttműködve mi is belekezdtünk egy hasonló kezdeményezésbe. Még kísérleti fázisban van a projekt, de ha már a fele megvalósul az elképzeléseinknek, hónapokon belül nagyon menő szolgáltatásokkal tudunk majd jelentkezni.

Bár a VR és AR technológia körül óriási felhajtás van, és tényleg eszméletlen potenciál rejlik bennük, mégis be kell ismerjük: Az iparágnak még van hova fejlődnie. A piac pláne itt Európában még elég apró, de a jó hír, hogy VR headset nélkül is átadhatjuk az ímmerzív élményt, hiszen a VR túráinkat is körbe lehet járni bármelyik böngészővel, vagy okostelefonnal. Így már most is könnyen versenybe lehet szállni a banneres hirdetésekkel.

Hirdetések amik a mozgásodra reagálnak

Képzeld csak el, hogy ellátogatsz a Nike weblapjára megnézni mivel rukkolnak elő mostanság. Lapozgatsz a termékek között és mondjuk ahelyett, hogy a már megszokott unalomig ismételgetett 2D-s bannereket látnád, ott egy 3D-s cipő ami reagál a telefonod mozgatására, és helyzetére. Ha szeretnéd, 360 fokban megforgathatod, vagy akár érintésre előhozhatod a paramétereit, árát stb. Mindezt könnyedén létre lehet hozni a legújabb VR és AR technológia segítségével. Ez az eredmény:   

Sőt mi lenne, ha az a bizonyos interaktív felülettel, interakcióba tudunk lépni mondjuk azzal, hogy rákoppintunk? Természetesen erre is van már megoldás:

 

Egy utolsó ötletet még megmutatunk, ez tulajdonképpen a mi VR túráinkba beágyazható videók továbbfejlesztése, egy VR térbe beprogramozott HTML5 videó lejátszó:

 

Az eredmény: 400%-al jobb kattintási arány

Mivel a fentebb említett megoldások már élesben futnak tőlünk nyugatabbra adott a lehetőség, hogy teszteljék ezeknek a hatékonyságát az eddig megszokott bannerekkel szemben.

A tadicionális banner hirdetések átlagos kattintási aránya 0,5. A Vire reklámjai 3,0-4,0-os kattintási arányt mutatnak, ami plusz 300% – 400%-os javulást jelent. Ez eddig elég jól hangzik.

Ennek okai teljesen nyilvánvalóak: Ezek a formátumok új mélységet adnak a hirdetéseknek. Az egyszerű bannerek olyanok a tartalom szempontjából, mint a szimpla képek a falon. A VR/AR hirdetések inkább olyan, mintha egy ablak lenne előtted, az okostelefonnal  változtathatod milyen perspektívából nézed a tartalmat. Ha nem szeretne játszani a hirdetéssel, egyszerűen lapozzon lefelé. A másik fontos szempont, hogy egy tartalom, ami interaktív és cselekvésre ösztönöz sokkal jobban felkelti a nézők figyelmét.

Viszont ha egyártalán nem érdekel a hirdetés szimplán lejjebb görgethetsz anélkül, hogy bármi felugrana, vagy ledermedne.

Via Vire 

Így hozhatsz létre kreatív online hirdetést! VR és AR reklám ötletek

Facebook Spaces: Egy globális VR tér, ahonnan már élő VR videó is indítható

Hallottál már a Facebook Spaces-ről? Ha a válasz nem, egyrészt  a hivatalos honlapjukon meglesheted miről is van szó, másrészt mi is gyorsan segítünk bepótolni a lemaradásod.

Röviden ez a Facebbok saját VR tere. Áprilisban látott napvilágot a projekt, mégpedig azzal a céllal, hogy a VR headsettel rendelkező felhasználók közel ugyanazt csinálhassák a közösségi portál virtuális világában, mint a valóságban, bármilyen távol is legyenek egymástól. Tehát összefuthatsz a barátaid virtuális alteregójával, videóbeszélgetést folytathattok, vagy csinálhattok közös selfie-t és persze számos egyéb más móka is vár rátok. Pár napja egy újabb funkcióval bővült a tér, mostantól élő közvetítést is sugározhatsz a VR térből egyenesen az ismerőseid üzenőfalára.

Ahogy ezt az alábbi bemutatkozó videó is demonstrálja nekünk, ezt a funkciót nem csak szórakozásra lehet felhasználni. Így a közös VR térben megoszthatsz videókat, rajzokat, fotókat, vagy bármilyen egyéb információt bárkivel az ismerőseid közül. Ezt használhatod távoktatáshoz, vagy akár közös munkához, ha a kollégákkal nem tudnál személyesen találkozni. Az utóbbi felhasználásra egyébként már a Volkswagen is kifejlesztett egy saját VR teret.

VR-t mindenkinek!

Ebből a kezdeményezésből látszik, hogy a Facebook komoly energiát fektet abba, hogy közelebb hozza a VR-t az emberekhez. Így már azok is könnyedén átérezhetik milyen hasznos és/vagy szórakoztató lehet ez a technológia, akik még nem költenének saját VR szemüvegre.

Az élő videó funkció bevezetésével együtt akciót is hirdettek az Oculus Rift headsetekre, ezzel is azt segítve, hogy a VR minél szélesebb körben terjedhessen.

Pontosan tudjuk mennyire fontos szerepet tölt be mindennapjainkban a Facebook, ezért is nagyon izgalmas figyelni, miként igyekszik a cég elfogadtatni a felhasználóival a VR-t. Arról nem is beszélve, hogy egy globális VR tér mennyi előnnyel jár, izgalmasabb kommunikációs csatorna, hatékonyabb munkamenet, elképesztő mennyiségű marketingfelület és még sorolhatnánk tovább…

A Facebook Spaces-t letöltheted Oculus Store-ból, és máris közvetlenül sugározhatsz az idővonaladra a Facebook Spaces avatarod segítségével.

Facebook Spaces: Egy globális VR tér, ahonnan már élő VR videó is indítható

Legjobb AR marketing eddig: ‘Snatch’ az ingyen sör kereső app

A bővített valóság segít neked ingyen sört találni miközben jól szórakozol, mert az élet szép!

SNATCH

Az AR már bőségesen bebizonyította, hogy az egyik legkreatívabban felhasználható technikai platform ami az elmúlt pár évben megjelent. Láttunk már AR applikációt ami képes írott szöveget valós időben lefordítani, vagy az ételed ízét megváltoztatni. De gondoljunk csak egy sokkal kézenfekvőbb példára, emlékeztek még amikor a fél világ Pokémonokra vadászott telefonnal a kezükben ? Bizony, az is beleesik a bővített valóság kategóriájába.

Ha tetszett az amit eddig láttál ebből a technológiából, a Snatch-ért biztosan odáig leszel. Tulajdonképpen az alap elképzelés meglepően hasonlít a Pokémon Go-ra. Ez is egy ‘kincskereső’ alkalmazás, de itt ahelyett, hogy cuki digitális lényeket vadásznál le a telefonoddal, inkább ingyen sört találhatsz vele. Jól olvastad! Ingyen sört!

Mindez az Amstel új marketing kampányának része. A felhasználók egy Google Térkép szerű rendszer alapján tudják nyomon követni a kincset rejtő csomagok terjedését. Ha egy ilyen megjelenik a közeledben az alkalmazás figyelmeztet, hogy kattints rá és ragadd meg, ha sikerül 6 óráig megtartani (más felhasználók megpróbálják majd ellopni tőled) megkapod az adott szponzor ajándékát. Eddig többek között a Pizza Hut, Top Shot és a Just Eat is beszállt a játékba.  

AR játék Amsterdamban

Csak az Amstel 10 000 korsó ingyen korsó sört dobott be a játékba, ezenkívűl a nyeremények között van 3 út Amsterdamba, és 20 bicikli.  

Adj élményt a fogyasztóidnak

“A Snatch célja, hogy a márkáink kapcsolatba kerüljenek a fogyasztóikkal, de úgy, hogy azt ők is örömmel elfogadják. Nem akarjuk őket reklámokkal zavarni.” – Nyilatkozta Phil Lloyd az app ügyvezető igazgatója.

“A promóciós nyeremények, az igazi élő játékélmény és az AR kombinációja még kísérleti fázisban van, de már most látszik, hogy egy nagyon hatékony eszköz. A Snatch segítit a cselekvésre való felhívást, hogy bemenj egy boltba (vagy esetünkben egy kocsmába) és kipróbáld az adott terméket. Sőt az app arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy aktívan vegyenek részt a kampányban, és vadásszanak a csomagokra. “

kiterjesztett valóság alkalmazás

Sajnos az alkalmazás egyelőre csak az Egyesült Királyság területén elérhető, de reményeink szerint nemsokára elér hozzánk is. Addig is érdemes elgondolkozni egy hasonló hazai promóción, már itthon is elkezdtek szaporodni a bővített valósággal foglalkozó fejlesztő cégek, mint például a Welow. Mi biztosan szívesen látnánk egy ilyesmi promóciót a budapesti bulinegyedben. 🙂

Via VRscout

Legjobb AR marketing eddig: ‘Snatch’ az ingyen sör kereső app

Ezért fogja megreformálni a VR az ingatlankereskedelmet

Ezért fogja megreformálni a VR az ingatlankereskedelmet

BABAHÁZ nézet az ingatlanról

 

Igazából a cím kicsit megtévesztő, ugyanis már meg is reformálta, csak még hozzánk nem ért el.

Amikor először elkezdtünk VR túrákkal ismerkedni, azt láttuk, hogy tőlünk nyugatabbra a leggyakoribb felhasználásuk az eladandó ingatlanok bemutatása lett. Ez idénre odáig fejlődött, hogy  elengedhetetlen eszközei lettek az online ingatlanértékesítésnek. A legnagyobb nemzetközi hirdető portálokon már olyan könnyedén tud az ember VR túrát beilleszteni, mint szimpla képeket.

A mai piacon a vásárlók 92%-a online kutat az álomotthona után, majd csak ezután lép kapcsolatba személyesen egy ingatlanügynökkel. Természetesen ugyanezek a potenciális vásárlók minél teljesebb tájékoztatást várnak el a hirdetésektől, pár fotó a meghirdetett ingatlanról a minimum, de ha a teljes bizalmukat el szeretnénk nyerni akkor egy VR túra a legjobb megoldás.

Külföldi statisztikák azt mutatják, hogy egy VR bemutatóval rendelkező hirdetésre az ajánlatkérések harmada anélkül történik, hogy személyesen megnézték volna az ingatlant. Na ezt nevezem én bizalomnak!

Egy másik érdekes statisztika ezzel kapcsolatban a házunk tájáról, hogy a VR túrákkal rendelkező belső terekre átlagosan kétszer annyian kattintanak, mint egy csak szimpla fotókkal ellátottra. Ez persze részben az újdonság varázsa, de pont ez a lényeg egy ilyen telített piacon, hogy valamivel mindenképpen kitűnj a konkurenseid közül.

 

Spórolj időt és pénzt

Egy VR bemutató tulajdonképpen olyan, mintha minden érdeklődőnek kulcsot adnál a házhoz, hogy körülnézzenek. Elhelyezhetsz benne audiokommentárt, így minden fontos információt megoszthatsz az ügyfeleiddel, amit személyesen is kiemelnél. Sőt a túra alapján teljesen mérhetővé teheted a lakás minden centiméterét, ezt fölajánlhatod a potenciális érdeklődőkkel, hogy már fejben el is kezdhessék a beköltözést. Továbbá az érdeklődők könnyedén meg tudják mutatni a családjuknak, vagy barátaiknak a szimpatikus ingatlanokat, ezzel is meggyorsítva a döntéshozatalt. Ezzel rendkívűl sok időt és energiát spórolhatsz meg, hiszen már csak azokat kell személyesen is elvinned a kinézett házhoz, vagy lakáshoz, akik tényleg komolyan érdeklődnek iránta.

Tájékozottabb ügyfelek

Manapság a vásárlóknak meg van a lehetősége, hogy online sokkal részletesebben utánanézhessenek az ingatlanoknak, mielőtt még felkeresnének egy ügynököt, és a statisztikák azt mutatják, hogy ezt a többség meg is teszi. Ha pedig felkerestek egy szakembert, már általában tisztában vannak vele hova szeretnének költözni, és mi az amit megengedhetnek maguknak.

Mivel a potenciális vásárlók manapság sokkal jobban tisztában vannak a lehetőségeikkel és igényeikkel sokkal gyorsabban is döntenek, ezért fontos az, hogy az első benyomáskor valami emlékezetest tudj nyújtani.

 

Konklúzió

A ház vásárlás és eladás folyamata iszonyat sok időt és energiát emészt fel. Erre kínál most megoldást a VR! Ahelyett, hogy tucatnyi ingatlant járnál végig, több tucatnyi emberrel, elég ha egy teljesebb magával ragadó bemutatót bocsájtasz az érdeklődők rendelkezésére. Ezzel is megszűröd ki az akit tényleg érdekel a ház, és egyben bizalmat ébresztesz bennük, hiszen egy VR túrában semmit nem tudsz eltitkolni. Egy ilyen hatékonyabb hirdetési formával időt spórolhatsz az ügyfeleidnek és magadnak is, így könnyedén megtöbbszörözheted az eladásaidat.

Ezért fogja megreformálni a VR az ingatlankereskedelmet
Go to Top